تابلوسازی برزگرسواسری

تابلوسازی برزگرسواسری

چلنیـوم ، فلکـس ، بنـر ، هدایای تبلیغاتی
تابلوسازی برزگرسواسری

تابلوسازی برزگرسواسری

چلنیـوم ، فلکـس ، بنـر ، هدایای تبلیغاتی

کامپوزیت چیست


شرکت Alusingen ورق های کامپوزیت را از سال 1969 در آلمان، با همکاری شرکت BASF ابداع کرد. شرکت صنعتی Alusuisse، شرکت  Alusingen را خریداری کرد که متعاقباً شرکت بزرگ و چندملیتی Alcan در سال 2000 مالکیت آن را به دست آورد (امروزه با نام Rio Tino شناخته می شود.) از آن زمان تاکنون نام تجاری Alcobond با این محصول پیوند خورده است، درست مانند محصولات دو شرکت ((Jeep)) یا ((Rockwool)).

Alusingen حق انحصاری تولید محصولات Alcobond را به مدت 20 سال، در بین سال های 1971 تا 1991 در اختیار داشت. استفاده از این ماده در طول تاریخ مرسوم است. امروزه پانل های کامپوزیت در نماهای ساختمانی به کار می روند. این ماده در اصل متشکل از دو ورق آلومینیوم با ضخامتی به اندازه 5/0 متر و پلی اتیلن (LDPE) با ضخامتی به اندازه 3 میلی متر است. ضخامت کل به همراه لایه های چسبنده و چسب ها حدود 4 میلی متر است.

به طور عمده، این محصول با به کارگیری سه نوع تکنولوژی متفاوت تولید می شود: اکستروژن، ورقه ورقه شدن با نوارهای چسبنده پیش ساخته و تلفیقی از اکستروژن و ورقه ورقه شدن.

صرف نظر از ابداع این محصول در سال 1969، در واقع در اواسط دهه 80 بود که این ماده به عرصه معماری راه پیدا کرد و معماران به کاربرد آن پی بردند.

به محض اتمام حق انحصاری، این محصول به طور گسترده ای جنبه تجاری به خود گرفت و همچنین به لحاظ تجاری از بازدهی بسیاری برخوردار بود. از این رو، در کنار دیوار نماهای آلومینیومی و شیشه، پانل های کامپوزیت آلومینیومی کاملاً در صنعت نمای ساختمانی به برتری دست یافتند و در حال حاضر شهرهای مدرن بسیاری وجود دارند که تقریباً به طور کامل با این مصالح ساخته شده اند. تا امروز برج العرب، نماد شهر دبی، معیار معتبری برای ارزیابی کاربرد این ماده به شمار می رود. از دیگر پروژه ها می توان به هتل العرب، ساختمان کارخانه میتسوبیشی، برج های النصر در دوحه قطر و نمونه های دیگر اشاره کرد.

 

این پانل ها ضمن دارا بودن خواص ضدآلایندگی، مقاومت در مقابل آتش و استحکام مناسب به دلیل بهره مندی از تکنولوژی نانو (پوشش فشرده) خصوصیات منحصر به فرد دیگری نظیر خود تمیزی و مقاومت در برابر مواد اسیدی به دلیل تاثیر اشعه فرابنفش را نیز دارد.
به این ترتیب با توجه ویژگی های فوق هنگام استفاده از ورق نانو در مقایسه با سایر ورق ها دیگر نگرانی در خصوص تمیز نمودن سطوح نما به خصوص در مورد ساختمان های بلند مرتبه وجود ندارد. این ورق ها بیشتر در ساختمان های بلند مرتبه، هتل های مجلل، مراکز همایش مهم، فرودگاهها، پمپ های گاز استفاده می شود

در مورد کامپوزیت

 برای پوشش نمای بیرونی و یا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به صورت دیواره، پارتیشن و سقف کاذب کار برد بسیارفراوانی دارد این ورق ها متشکل از دو لایه ورق آلومینیومی در پوسته های بیرونی و یک لایه از مواد پلی اتیلن و یا مواد نسوز کانی در وسط 
می باشد. ورق های کامپوزیت با توجه به ضخامت، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه ها، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بیرونی و نوع مواد بکار رفته در لایه میانی تنوع وسیعی را به ورق های مذکور می دهد که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد معینی را دارا میباشد. مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی(رطوبت، حرارت و اشعه خورشید) یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های آلومینیوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد، در کشورهای گرمسیر و مرطوب ورق آلومینیوم کامپوزیت بی رقیب می باشد، به دلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم، ورق کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که  باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود، همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم، اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید. همچنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییررنگ آن در مقابل سایر مصالح ساختمانی نما کمتر است.

ورقهای کامپوزیت آلومینیوم متشکل ازسه لایه شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت3 تا 0/5 میلیمتر و یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت 3 الی 5 میلیمتر می باشد لایه خارجی دارای یک پوشش استر اپوکسی رزین ویک لایه PVDF جهت تثبیت رنگ می باشد. روی سطح ورق کامپوزیت با یک لایه فیلم محافظت می شود.

پوشش نمای ساختمان با پانلهای بزرگ یا کوچک آلومینیومی در ابعاد دلخواه به ضخامت 4 میلی متر متشکل ازدو لایه ورق آلومینیوم و هسته داخلی آنها از پلی اتیلن و یا مواد معدنی ضد حریق وپوشش رویه از جنس رزینPVDF  ،اصطلاحا(آلومینیوم کامپوزیت پنل) خوانده میشود. 
مزییت های سیستم (آلومینیوم کامپوزیت پانل):
زیبایی و درخشندگی نمای ساختمان در ظاهر آلومینیومی.
نگهداری آسان نما. 
ایجاد ایزولاسیون صوتی وحرارتی. 
تنوع  رنگ فوق العاده و تقریبا نامحدود. 
ثبات فوق العاده و عمر طولانی در مقابل شرایط گوناگون جوی. 
امکان انتخاب و اجرای سطوح بسیار پیچیده در قوس. 
امکان انجام انواع ماشین کاری، خم کاری، سوراخ کاری ورق.
امکان اجرای نصب سریع و دقیق. 
استحکام فوق العاده در برابر نیروی زلزله. 
مقاوم در برابر لرزش های ناشی از باد و صداهای نا خواسته آن. 
قابلییت تنظیم کامل در مراحل نصب و حتی پس از پایان نصب. 
استفاده از حداقل تجهیزات آهنی و عدم تماس آلومینیوم و آهن در نما. 
مقاوم در برابر شوک های حرارتی.
سبکی فوق العاده نسبت به مصالح سنتی و کاهش هزینه فولاد مصرفی در سازه بنا.

مزیت های سیستم Aluminium Composite Panels(آلومینیوم کامپوزیت پانل)
زیبایی و درخشندگی نمای ساختمان در ظاهر آلومینیومی.
نگهداری آسان نما.
ایجاد ایزولاسیون صوتی و حرارتی.
تنوع رنگ فوق العاده و تقریبا نامحدود.
ثبات فوق العاده و عمر طولانی در مقابل شرایط گوناگون جوی.
امکان انتخاب و اجرای سطوح بسیار پیچیده در قوس.
امکان انجام انواع ماشین کاری،خم کاری، سوراخ کاری ورق.
امکان اجرای نصب سریع و دقیق.
استحکام فوق العاده در برابر نیروی زلزله.
مقاوم در برابر لرزشهای ناشی از باد و صداهای ناخواسته آن.
قابلیت تنظیم کامل در مراحل نصب و حتی پس از پایان نصب.
استفاده از حداقل تجهیزات آهنی و عدم تماس آلومینیوم و آهن در نما.
مقاوم در برابر شوک های حرارتی.
سبکی فوق العاده نسبت به مصالح سنتی و کاهش هزینه فولاد مصرفی در سازه بنا.

سیستم های نصب ورق های کامپوزیت پانل آلومینیوم :
سیستم ثابت نصب ورق های کامپوزیت پانل آلومینیوم (FIX):

در این سیستم ورقها به صورت ثابت با اتصالات پیچ و پرچ و نبشی به سازه آهنی اتصال داده می شود.

سیستم ریلی نصب ورق های کامپوزیت پانل آلومینیوم (Hang):

در این روش ورق های کامپوزیت بعد از برش و مونتاژ شیارهای چکمه ای خورده و بر روی ریل های آلومینومی قابل رگلاژ نصب شده وامکان برداشت هر پانل به صورت جداگانه می باشد.

ورق کامپوزیت پانل آلومینیوم

ورق های کامپوزیت از جمله مصالح پیشرفته معماری مدرن می باشدکه بیش از بیش مورد توجه طراحان و مجریان ساختمان قرارگرفته و استقبال و کاربری فراوان این محصول بعنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمانها بیانگر، کیفیت مناسب و عدم وجود هرگونه محدودیت در طراحی و اجرای آن میباشد.

قابلیت‌های ورق‌های کامپوزیت پانل آلومینیوم :
سبکی وزن
تنوع شکل پذیری
مقاومت بالا
ابعاد متنوع
مصالح زیر سازی سبک
برای نما سازی و نوسازی نما مناسب است
مقاومت بالا در برابر شرایط سخت آب و هوایی
تنوع رنگ
ایمنی بالا در برابر زلزله
قابلیت تعویض و تعمیر
از بین بردن محدودیت در استفاده از ایده های مختلف طراحی

کامپوزیت پانل آلومینیومی مقاوم در برابر آتش :

پانل مقاوم در برابر آتش متشکل از لایه ای از ورق آلومینیومی در پائین و بالا، ماده مرکب غیر ارگانیک کند کننده سرعت سرایت شعله به سایر نقاط و مواد ضد حریق در اندازه نانومتری در مرکز پانل می باشد.

عیار این ماده که متشکل از اکسیژن، مواد ریز غیر طبیعی و انواع زیادی از مواد با تراکم مولکولی بالا است، بسیار بالا می باشد. این ماده دارای خاصیت پایداری در برابر شرایط آب و هوایی متغیر و عملکرد فوق العاده است و نه تنها مشکل ضد حریق نبودن پانل کامپوزیت آلومینیومی را بر طرف می کند بلکه به طور چشم گیری عملکرد دینامیکی قسمت های خم و یا تاشو پانل را که ضعیف ترین بخش یک پانل مرکب آلومینیومی می باشد، بهبود می بخشد. هر دو سطح با درجات پخت متفاوت توسط روش Coil coating پوشش داده می شوند.

پایداری بالا در برابر پوسته شدن رنگ و مسطح بودن پوشش :

کامپوزیت پانل آلومینیوم در دمای بالا با مواد سفت کننده مولکولی با عملکرد بالا پیوندی می یابد تا به بالاترین سطح از لحاظ پایداری در برابر پوسته شدن برسد.

سبکی و پردازش ساده کامپوزیت پانل آلومینیوم :

کامپوزیت پانل آلومینیوم به علت سبکی خود که می تواند منجر به کاهش فاجعه در زمین لرزه ها شود به آسانی قابل پردازش می باشد. سلسله مراتبی همچون بریدن، تسطیح کردن، نورد کردن و چند نوع شکل دهی با زاویه قائمه با ابزار ساده نجاری قابل انجام می باشد تا کار نصب پانل سریع و راحت شده و در نتیجه از میزان هزینه ها بکاهد. همچنین قابلیت انعطاف پذیری پانل ها در ابداع طرح های بدیع، کمک زیادی به طراحان کرده است.

خصوصیت ضد حریق ممتاز کامپوزیت پانل آلومینیوم:

لایه مرکزی پانل از مواد پلی اتیلن غیر سمی دارای خصوصیات پایداری در برابر آتش ساخته شده است. دو لایه سطحی از جنس آلومینیوم می باشند که به سختی می سوزند و در برابر آتش ایمن می باشند.

سادگی نگهداری کامپوزیت پانل آلومینیوم :

در مکانهایی که میزان آلودگی بسیار شدید باشد نیز پانل کامپوزیت براحتی با مواد پاک کننده و شوینده های طبیعی تمیز می گردد.

پایداری در برابر ضربه( کامپوزیت پانل آلومینیوم)

پایداری در برابر ضربه و سختی پانل در حد بالایی می باشدو لایه پوششی در برابر خم شدن نمی شکند و در شرایط وزش باد و یا طوفان شن تخریب نمی گردد.

بی نیاز به شستشو (کامپوزیت پانل آلومینیوم)

از ویژگی های ورق کامپوزیت تمیز ماندن آن است. رنگ این ورق حاوی نوعی رزین می باشد که باعث می شود الکتریسیته ساکن در ورق بوجود نیاید و گرد و غبار به ورق جذب نشود.

قابلیت تعویض پانل ها (کامپوزیت پانل آلومینیوم)

در صورت بروز هرگونه مشکل به دلیل سیستم های موجود در نصب این قابلیت وجود دارد که بتوان پانل آسیب دیده را تعویض کرد.

تنوع اجرا (کامپوزیت پانل آلومینیوم)

قابلیت های بالای این مصالح باعث می شود که بتوان از سیستم های متنوعی استفاده کرد. هم در زیرسازی آهن و هم در زیرسازی آلومینیومی.

سرعت اجرای بالا (کامپوزیت پانل آلومینیوم)
فاکتورهای مهمی از قبیل ابعاد در اجرا استفاده از مصالح زیر سازی سبک، ماشین آلات پیشرفته در سرعت بالای اجرای این نوع نما تأثیرگذار می باشد.


قابلیت اجرای بالا (کامپوزیت پانل آلومینیوم)

برش، خم کردن، شیار دادن، انحنا دادن و دیگر پردازش ها روی این ورق به آسانی و با استفاده از ابزارآلات معمول انجام می شود.

کاربردهای آلومینیوم کاپوزیت پنل :
نمای خارجی ساختمان
بازسازی نماهای قدیمی
دکوراسیون داخلی
پمپ بنزین ها
تابلوی فروشگاه ها
غرفه های نمایشگاهی
پوشش سقف ها

ورق آلومینیوم کامپوزیت پانل با پوشش اسپکترا (طیف رنگی)

طرح رنگین کمانی و طیف گونه آلومینیوم کامپوزیت پانل با پوشش Spectra الهام گرفته شده از طبیعت است. سطح پوشش Spectra بوسیله چند لایه رنگ و یک پوشش با درخشش بالا پوشش داده شده است که احساس رنگارنگی و همواری بصری را القاء می کند. عکس العمل نور، سطح چند لایه رنگ، انعکاس و انکسار نور، جذب نور، همه رازهای طیف رنگ Spectra است. پوشش Spectra سطح خارق العاده ای از زیبایی را در دکوراسیون داخلی و خارجی به نمایش می گذارد. خصوصیات = » مقاومت عالی در برابر حریق » وزن کم، مقاومت بالا، پایداری و صلبیت مناسب و همواری سطح پانل » عایق بسیار مناسب حرارت و صوت » سهولت عملیات برش و نصب » نگهداری و شستشوی آسان مشخصات: ضخامت کامپوزیت پانل آلومینیوم = 4 میلیمتر عرض پانل = 1250 میلیمتر طول پانل = 3200 میلیمتر رنگ ها: متنوع رنگ = در هر یک از آیتم ها طیف رنگ بین دو رنگ با توجه به تغییر زاویه دید متغیر می باشد. همچنین در شبانه روز با تغییر میزان نور شاهد طیف رنگ متفاوتی خواهیم بود. ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش خشدار این پنل از دو لایه ورق مقاوم در برابر خوردگی تشکیل یافته که توسط یه هسته پلی اتیلن به یکدیگر متصل شده¬اند. پوشش آلومینیوم نما بصورت خش دار می باشد. بخاطر ظاهر بسیار زیبا و مدرن این نوع از پنل بسیار مناسب جهت نمای خارجی، دکوراسیون داخلی، طراحی آشپزخانه و مبلمان می باشد.(آلومینیوم خش دار توسط روش آنودایز (اکسیداسیون اندیک) با خش های حقیقی عمیق تشکیل می شود . ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش Nano –PVDF ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش Nano –PVDF پاسخی برای مشکل مشتریان در شهرهای بزرگ است.چسبیدن ذرات غبار بر روی نمای ساختمان که نمای ساختمان های مدرن را پس از مدتی تیره و چرک می کند، تبدیل به یک مشکل بر روی همه نماهای خارجی شده است. تمیز کردن نما مستلزم ایجاد داربست و یا پیش بینی بالابرهای مخصوص جهت شستشوی نما می باشدکه دردسر بزرگی است. حال این مشکل با پوشش جادویی Nano –PVDF تا حد زیادی مرتفع گردیده است. به خاطر خاصیت Self –Cleaning (خود شویی) این پوشش جدید هر روز محبوبیت بیشتری در بازار پیدا می کند.

خصوصیات ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم نانو :
وزن کم، مقاومت بالا، پایداری و صلبیت مناسب و همواری سطح پانل
مقاومت در برابر شرایط مختلف جوی، مقاومت در برابر اسیدها و مواد قلیایی
قابلیت خودشویی، میزان گرد و غبار بر روی سطح نما کمتر از پوشش های دیگر بوده و با ریختن آب و یا بارش باران ذرات غبار تا حدود زیادی پاک می شوند.
سهولت عملیات برش و نصب

نکته مهم: پدیده Lotus –Effect (اثر نیلوفر آبی) بهترین شاخصه و مثال نانوتکنولوژی در صلبیت می باشد. برگ های نیلوفر آبی هیچ وقت با غبار پوشیده نمی شود. پس از یک باران شدید غبارهای برگ نیلوفر آبی بوسیله قطرات درشت باران به پایین می لغزد.

کامپوزیت پنل آلومینیوم طرح سنگ : ورق های آلومینیومی طرح سنگ به عنوان نمونه پیشرفته از ورق های به بازار عرضه شده است . مزیت این ورق ها نسبت به سنگ بسیار بیشتر است . این ورق ها شامل طرح¬های متنوع و گوناگونی از انواع سنگ است که بسیار در نمای ساختمان ها به کار می رود و در تولید آنها از 3 لایه پوشش رنگی لمینیت شده بروی سطح آلومینیوم استفاده می شود .

کامپوزیت پنل آلومینیوم طرح چوب : این نوع ورق گونه دیگری از کامپوزیت است که همانند طرح فلز هم در داخل و هم در خارج کاربرد وسیعی دارد . رویه این ورق ها از یک لایه لمینیت شده است .

مراحل تولید ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم

ساخت ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم 4 مرحله دارد :

1.
آماده سازی 2.روکش کردن 3.کامپوزیت 4.نهایی سازی

1.آماده سازی: پانل های هموار که با استنلس استیل روکش شده اند از صفحه های آلیاژ بسیار مرغوب آلومینیوم- منیزیم تهیه می گردند که وارداتی می باشند. ورقهای آلومینیوم با تکنولوژی شرکت مربوطه دریافت می شود، پس گرد و غبار و ناخالصی از روی سطح ورق پاک می شود و نواری از اکسید روی ورق را می پوشاند . بدین ترتیب نیروی چسبندگی ورق کامپوزیت افزایش می یابد.

2.
روکش کردن: دومین مرحله در تولید ورق کامپوزیت است که از طریق تجهیزات دقیق روکش کاری انجام می شود . این کار در اتاقهای خالی از گرد و غبار انجام می شود که باعث می شود کیفیت روکش و ظاهر آن حفظ شود بعلاوه عملیات دقیق در کوره ها، کیفیت روکش ها از نظر انعطاف پذیری و مقاومت در برابر آتش تضمین می نماید .

3.
کامپوزیت: ابتدا در مرحله تولید کامپوزیت جداسازی انجام می¬شود . خط تولید اتوماتیک گرمایی کامپوزیت نه تنها پانل را صاف و هموار می کند بلکه مهمترین تاثیر تکنولوژیکی را گذاشته و قدرت را در پانل افزایش می دهد. پانل آلومینیومی جلویی و پانل آلومینیومی پشتی با چسبی قوی و محکم به یکدیگر پسبانده می شود .

4.
نهایی سازی: مرحله صیقل دهی است، این کار یعنی به عمل آوردن کامپوزیت از نظر طول، عرض و قطر که هدف آن مطابقت محصول با استانداردهای مربوط به پارامترهای مختلف مقررات ملی می باشد . ورق کامپوزیت از پلی اتیلن با وزن بسیار کم به عنوان ماده اولیه استفاده می کنند که می تواند وزن پانل را تا حد زیادی کاهش دهد .

ورق آلومینیومی کامپوزیت چیست ؟

ورق کامپوزیت یک ماده ای است که از ترکیب آلومینیوم و پلاستیک به دست می آید . لایه مرکزی آن از یک ماده غیر قابل اشتعال به نام پلی اتیلن در دو رنگ سیاه و سفید تشکیل می شود . این ماده که همان هسته مرکزی پانل است به عنوان یک عایق حرارتی، رطوبتی و عایق صوتی عمل می کند .

کامپوزیت یک ماده ای است که نه تنها در صنعت ساختمان بلکه در صنعت پتروشیمی و حمل و نقل ( اتومبیل، کشتی و هواپیما) نیز کاربرد دارد. از خواص کامپوزیت می توان به سبک بودن، عایق حرارتی و رطوبتی بودن، قابلیت شکل پذیری بالا، مقاومت کششی و فشاری بالا، ضد زنگ بودن، حمل و نقل آسان و قیمت مناسب اشاره کرد . کامپوزیت عموما در صنعت ساختمان به عنوان یک پوشش خارجی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد .

مختصری درباره ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم SAT :

SAT
یک نوع ورق مرکب، متشکل از دو لایه ورق آلومینیوم به ضخامت 3/0 تا 5/0 میلیمتر و هسته میانی از جنس پلی اتیلن و به ضخامت 3 تا 6 میلیمتر می باشد. پوشش رنگ ورق ها از نوع رزین فلوئور کربن PVDF ساخت کارخانه P.P.G آمریکا با نام تجاری 500 Kynar می باشد. پوشش رنگ ورقه رزین از نوع استرپلی استر است.

خصوصیات ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم:
سطح هموار به همراه یکنواختی و مقاومت بسیار عالی رنگ
سبکی وزن
تنوع و زیبایی در رنگ
شکل پذیری
ابعاد بزرگ و متنوع
تنوع و سرعت بالا در اجرا به همراه قابلیت تعویض پانل
ارسال ضمانت کیفیت محصول توسط بیمه ایران

کاربرد ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم:
نمای خارجی ساختمان
بازسازی ساختمان های قدیمی
دکوراسیون داخلی، سقف کاذب
ساختمان های تجاری و اداری
تابلوهای تبلیغاتی و نمایشگاهی

مختصری درباره ورق کامپوزیت آلومینیومیAlubond USA:

ورق های کامپوزیت آلومینیومیAlubond USA محصول کمپانی American Building Technologies inc واقع در آمریکا می باشد که در 3 کارخانه این کمپانی در آمریکا (دنور) ،اروپا( بلگراد) و آسیا (عجمان امارات متحد عربی) تولید میگردد.Coil آلومینیومی ورق آلوباند در آمریکا تولید شده و درکارخانه های دیگر Bonding میشود.

مشخصات ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم:
دارای 6 استاندارد جهانی می باشد.
پرفروش ترین ورق در دنیا است.
دارنده ضمانتنامه از بزرگترین بیمه گذار کشور، بیمه ایران می باشد.
دارای سه رکورد استاندارد جهانی می باشد.
ضخامت ورق 4mm – ضخامت پوسته رویه 0/5mm
ابعاد 1/25*3/20
(هسته میانی از پلی اتیلن)Slow density مقاومت بسیار بالا در مقابل حرارت
لایه آلومینیومی پشت ورق دارای روکش رنگ محافظ( جهت جلوگیری از خوردگی)
پوشش رنگ..

از جمله مزیت های اصلی این محصول می توان به نکته های زیر اشاره کرد:

·         سبکی وزن و استقامت بالا

·         سازگاری و انطباق پذیری

·         ماندگاری

·         هماهنگی با محیط پیرامون

·         تنوع رنگ

در دهه اول قرن حاضر، از این ماده در پروژه های دیگری نیز استفاده شد؛ برای مثال، در نماهای ساختمان های برخی از شرکت ها مانند کارخانه های تولیدکننده خودرو و همچنین شرکت های گاز از این ماده استفاده شد و گاهی اوقات پانل های کامپوزیت این نماها با رنگ های اصلی لوگوهای این شرکت ها رنگ آمیزی شدند.

در سال 2005، تولید پانل های کامپوزیت آلومینیوم به طور رسمی تا 16 میلیون مترمربع (در اروپا) افزایش یافت و این رقم در سطح جهانی، دست کم تا پیش از بحران اقتصادی، در حدود 30 میلیون مترمربع برآورد شده است. از بزرگترین کشورهای مصرف کننده این ماده می توان به کشورهایی چون چین، روسیه و امارات متحده اشاره کرد.

بازار این محصول تا پیش از بحران اقتصادی با رشد چندانی مواجه نبود و در این موقعیت در اروپا نیز با کاهش رشد مواجه هستیم چراکه ساخت و ساز به تازگی در کشورهای اروپایی شروع شده بود و رشد این محصول در دهه های اول قرن جدید در اروپای شرقی (مانند رومانی و لهستان)، کشورهای عربی خلیج فارس و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام با افزایش چشمگیری همراه بود. بدون شک، بحران اقتصادی سال 2008 تأثیر بسیار مخربی در این صنعت بر جای گذاشت.

امروزه معماران در این صنعت به دنبال رنگ ها و پرداخت های بدیعی هستند تا به نماها و پروژه های ساختمانی روح تازه ای عرضه کنند.

کاربرد و استقبال ورای تصور از این محصول در نما، نشانگر کیفیت مناسب و عدم محدودیت در کاربرد و طراحی این محصول است. امروزه شاهد استفاده روزافزون از این محصول در صنعت ساختمان هستیم. آلومینیوم یکی از رایج ترین عنصر ساختمانی است و با کاربرد پانل های کامپوزیت آلومینیومی در ساختمان، می توان از مزیت های آلومینیوم بهره مند شد و افزون بر آن، از ساختار ساختمان حفاظت کرد. از این پانل ها در پروژه های مختلفی استفاده می شود و قیمت آن ها بسته به کیفیت و مصالح به کاررفته متغیر است.

استفاده از آلومینیوم بیش از 100 سال است که متداول است. هرچند تولیدکنندگان حدود 50 سال پیش با پانل کامپوزیت آلومینیومی آشنا شدند. ورق های آلومینیوم با فلورید پلی وینیلیدین (PVDF) یا رنگ پلی استر روکش می شوند. ورق های آلومینیوم مشکلاتی برای سازندگان ایجاد کردند و با کاربرد پانل های کامپوزیت آلومینیومی راهکارهای مناسبی برای حل این مشکلات عرضه شد.

پانل کامپوزیت آلومینیومی یا پانل های ساندویچی نوعی پانل مسطح و متشکل از دو ورق نازک آلومینیوم است که به یک هسته غیرآلومینیومی متصل است و این هسته مانند چسب عمل می کند. این پانل ها در مقایسه با آلومینیوم مسطح، راحت تر در داخل و خارج ساختمان قرار می گیرند. پانل های کامپوزیت آلومینیومی (ACPs) به منزله پوشش خارجی ساختمان ها (در نماهای ساختمان) و عایق به کار می رود.

کاربرد

از آنجایی که ورق های آلومینیوم شامل پلی اتیلن هستند، اغلب برای عایق کاری به کار می روند. پانل های کامپوزیت آلومینیومی از کاربردهای دیگری نیز برخوردار هستند. پانل های کامپوزیت آلومینیومی از کاربردهای دیگری نیز برخوردار هستند. این پانل ها در نمای بیرونی ساختمان ها، بازسازی نمای ساختمان قدیمی و تغییر دکوراسیون و دیوارهای داخلی، سقف ها، حمام ها و تراس ها استفاده می شوند.

پانل های کامپوزیت آلومینیومی ارزان قیمت هستند. برخی شرکت ها از این پانل ها مانند پارتیشن استفاده کرده و نماهای بصری جالب توجهی ایجاد می کنند.

آیین نامه مربوط به پانل های کامپوزیت آلومینیومی

بحث درباره ویژگی های مواد دیرسوز همواره موضوع مهمی در صنعت به شمار می رود و این موضوع باتوجه به آتش سوزی های اخیر در ساختمان هایی با پوشش پانل کامپوزیت آلومینیومی، مانند برج های النصر در سال 2007 در قطر (محصولی از شرکت Alutile) و ساختمان های تجاری در بخارست در سال 2009 (محصولی از شرکتExalco-Bond) بیشتر مورد توجه قرار گرفت. اشتعال پذیری در نماهای ساختمان همیشه مهم ترین عنصر ارزیابی می شود و استفاده از پوشش های نامناسب در نمای ساختمان هنگام بروز آتش سوزی برای ساکنان ساختمان مشکل آفرین خواهد شد.

باید به این نکته اشاره کرد که مصالح دیرسوز برای کاهش اشتعال پذیری یا به تأخیر انداختن گسترش شعله آتش به کار می روند و در برابر آتش مقاوم نیستند؛ چراکه تاکنون هیچ ماده ای در پانل های کامپوزیت شناخته نشده است که در برابر آتش از مقاومت بالایی برخوردار باشد. آیین نامه پیشگیری از آتش سوزی در کشورها به شکل متفاوتی اعمال می شود و با توجه به نوع ساختمان، بلندی آن و نوع مصالح به کاررفته، متغیر است و این تغییر در میزان توانایی مصالح در برابر آتش سوزی نیز مشاهده می شود؛ برای مثال، در آلمان و امارات متحده تعریف بلندی ساختمان و مدت زمان توانایی مصالح در برابر آتش کاملاً متفاوت است و این تغییرات باعث می شود پوشش نماهای ساختمانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند؛ مثلاً، در امارات که یکی از خصوصیاتش وجود ساختمان های بلندمرتبه در نقاط مختلف است، این ساختمان ها در فاصله نسبتاً زیادی نسبت به یکدیگر قرار می گیرند و این موضوع باعث می شود آنچه هنگام بروز آتش سوزی پیش از هر موضوع دیگری مورد توجه قرار گیرد، پیشگیری از شعله های آتش به داخل ساختمان بلند باشد. در چنین شرایطی، نماها و پوشش آن ها بسیار حائز اهمیت هستند، اما نباید حائل های میان طبقات را فراموش کرد، چراکه آتش می تواند به راحتی از فضای پشت پوشش ساختمانی به داخل ساختمان سرایت کند.

درباره پانل های کامپوزیت آلومینیومی باید گفت که قوانین خاصی برای آن ها در نظر گرفته نشده است و هنوز هم برخلاف مصالح سنتی تری چون آجر، بلوک سبک یا سرامیک ماده جدیدی قلمداد می شوند.

مزایا

در ده سال گذشته، تنها می توانستیم پانل های کامپوزیت آلومینیومی را در شهرهای بزرگ یا در رسانه ها مشاهده کنیم که چگونه به شهر روح و جلوه ای مدرن می بخشیدند و امروزه با قدم زدن در شهرهای بزرگ یا کوچک با کامپوزیت هایی در اشکال و رنگ های متنوع مواجه می شویم که هدف از کاربردشان، جلب نظر رهگذر و افزایش کارایی نمای ساختمان است. این مصالح ساختمانی نه تنها مانند دیوار نماهای فلزی مؤثر واقع می شوند، بلکه به آن ها برتری دارند؛ چراکه در ساختارشان از بافت سبک استفاده می شود و می توانند به هر شکلی تغییر حالت دهند و به راحتی در نمای جانبی فروشگاه ها، مدارس، بیمارستان ها و ساختمان های اداری نصب شوند.

با کاربرد این پانل ها در نماها، وجه مدرن و متفاوتی به ساختمان ها عرضه می شود. برخی افراد با مشاهده پانل های کامپوزیت آلومینیومی در پوشش خارجی ساختمان، به اشتباه تصور می کنند که در نمای ساختمان ورق آلومینیومی زینتی به کاررفته است. امروزه در ساختمان ها علاوه بر شیشه از کامپوزیت های آلومینیومی نیز در طیف گسترده ای استفاده می شود.

 

پانل های کامپوزیت آلومینیومی نسبتاً ارزان قیمت هستند و بسته به نیازهای کاربر، در اندازه های مختلف بریده می شوند. برخلاف ورق های مسطح آلومینیوم، هسته باعث می شود کامپوزیت آلومینیومی در محل مدنظر به شکل صاف و مسطح قرار گیرد و همین ویژگی موجب می شود محصول نهایی، صیقلی و جلاداده به نظر رسد. در مجموع، می توان این نوع پانل را مطابق خواسته کاربر رنگ یا تزیین کرد. انعطاف پذیری پانل های کامپوزیت آلومینیومی باعث می شود آن ها برخلاف مصالح دیگر پیرامون سطوح قرار گیرند.

کاربرد پانل ها به عنوان عایق، موجب کاهش هزینه های انرژی می شود. افزون بر این، هنگام استفاده از پانل ها می توان بخشی از آن ها را بازسازی کرد. پانل های کامپوزیت آلومینیومی برگرفته از رنگ های موجود در طبیعت هستند. بعضی از پانل های کامپوزیت ضدباکتری هستند. بدین معنا که از هسته پلی اتیلن کم وزن با تکنولوژی پیشرفته ساخته می شوند و روی سطوح ورق های آلومینیومی، رنگ ضدباکتری به کار می رود که ظاهری زیبا و جالب توجه ایجاد می کند و باعث جلوگیری از جذب باکتری می شود. این نوع پانل ها در برابر آتش مقاوم هستند و از هسته پلاستیکی نسوز و دو لایه ورق آلومینیومی تشکیل شده اند که نمونه جدیدی از ورق های کامپوزیت آلومینیومی است. در واقع، هسته پلاستیکی از مقاومت بالایی برخوردار است و ماده نسوز موجود در آن هنگام آتش سوزی هیچ نوع گاز مضری از خود متصاعد نمی کند.

معایب

پس از اینکه پانل های کامپوزیت آلومینیومی به طور وسیعی در دسترس قرار گرفتند و رواج پیدا کردند، شماری از شرکت ها به تدریج آن ها و سایر مصالح مشابه را تولید کردند و در نتیجه، هزینه پانل ها کاهش یافتند. شرکت ها گاهی اوقات برای جبران ضرر در سود، از کیفیت چشم پوشی می کنند. پیش از خرید آلومینیوم باید درباره پیشینه شرکت مدنظر تحقیق کرد. در صورت استفاده از محصولی با کیفیت نامرغوب، پانل ها هنگام بروز آتش سوزی به راحتی در معرض آتش قرار می گیرند.

علاوه بر آنچه گفته شد، آلومینیوم قابل بازیافت است، در حالی که پانلی که در قسمت داخلی ساختمان به کار می رود معمولاً قابل بازیافت نیست. کامپوزیت از مقاومت بالایی برخوردار نیست و با خم شدن سطح به راحتی می شکند. باتوجه به ضخامت بسیار کم ورق آلومینیومی، کامپوزیت در شرایط جوی نامطلوب مانند باد و طوفان، شکل اصلی خود را از دست می دهد و همین خصیصه با گذشت زمان منجر به کاهش دوام و استقامت آن می شود. همچنین ورق آلومینیوم در مقابل آتش شکل اولیه خود را از دست می دهد و در مهار آتش نقش مؤثری ایفا نمی کند و مواد پلی اتیلن موجود در آن به شعله ور شدن آتش کمک می کند؛ اما برخی از پانل ها باتوجه به نوع ماده ای که در هسته آن ها به کار می رود، در برابر آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

امروزه در پوشش بیرونی نماهای ساختمانی از کامپوزیت و داخل ساختمان به شکل دیوار، پارتیشن و سقف کاذب استفاده می شود. با توجه به نوع مصالح به کار رفته در ساخت پانل های کامپوزیت آلومینیومی، می توان آن ها را با هر نوع شرایط جوی تطبیق و مقاومت آن ها در برابر پوسته یا ورقه ورقه شدن پوشش افزایش داد. علاوه بر این، پانل ها در برابر ضربه و جدا نشدن لایه ها از یکدیگر، مقاوم هستند. در پرتو پیشرفت فناوری می توان بر معایب این نوع پانل ها غلبه کرد و با افزایش کارایی آن ها با اطمینان بیشتری از این ماده در محیط های شهری استفاده کرد.

معماری و صنعت ساختمان همسو با ابداع مصالح نوین و تغییر در ساختار فعلی برخی از آن ها پیش می رود و بی تردید، پانل ها در اشکال و ساختار مختلف، از این قاعده مستثنی نیستند. در حال حاضر، در تمام شهرهای کوچک و بزرگ دنیا، به طور وسیعی از این ماده استفاده می شود و معماران و طراحان اغلب در تحقق پروژه های پیچیده و نوین خود از این ماده بهره مند می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.